اسباب بازی مناسب کودک تان را چگونه انتخاب می کنید ؟

اسباب بازی مناسب کودک تان را چگونه انتخاب می کنید ؟

اسباب بازی مناسب کودک تان را چگونه انتخاب می کنید ؟

این مقاله ایده‌هایی برای انتخاب اسباب بازی هایی که همراه کودک شما رشد می کند، او را به چالش کشیده و مهارت‌های فیزیکی ، زبان آموزی، اجتماعی و احساسی کودک را طی بازی تقویت می کند، ارائه می دهد .
کودکان کاشفان کوچکی هستند که بوسیله‌ی انجام دادن، یاد می گیرند. بازی کردن فرصت بسیار مناسبی برای توسعه و تمرین مهارت‌های جدید طبق علاقه مندی‌های کودک به او می‌دهد.همچنین اسباب بازی‌ها و بازی‌های کودکانه راهی قابل دسترس و آسان برای تکامل کودکان می‌باشد.
ممکن است به نظر برسد که انتخاب اسباب بازی برای کودکان آسان است اما زمانیکه شما وارد یک فروشگاه اسباب بازی می‌شوید حس می‌کنید که در قفسه‌های مختلف اسباب بازی ها غرق شده اید. درحقیقت شما داخل دنیایی از اسباب بازی هستید که همگی برای بازار کودکان طراحی شده است .
حال چگونه تشخیص می‌دهید کدام اسباب بازی مناسب کودک شماست ؟
کدام اسباب بازی کودک شما را برای روزها یا هفته ها درگیر خواهد کرد؟
در ادامه برخی از ایده‌ها برای انتخاب اسباب بازی هایی که با فرزند شما رشد کند، او را به چالش کشیده و رشد کلی کودک را (فکری، فیزیکی، زبان و مهارت های اجتماعی عاطفی) در برگیرد، آورده شده است :
راهنمای انتخاب اسباب بازی برای کودکان :

  1. محدوده ی سنی کودک را درنظر داشته باشید.

این اولین چیزی است که شما می‌بایست در خرید اسباب بازی به آن دقت کنید. شما نمی‌خواهید یک اسباب بازی کاملی پیدا کنید و سپس متوجه شوید که کودکتان یک سال بعد می‌تواند با آن بازی کند. نکته‌ی مهم دیگر زمانی است که شما اسباب بازی را بعنوان هدیه برای یک کودک دیگر می خرید. چنانچه اسباب بازی کوچکتر از سن کودک باشد او هدیه‌ی شما را توهین به خود تلقی می‌کند. بنابراین هنگام خرید اسباب بازی حتما به سن کودک توجه کنید.
 

  1. ایمنی اسباب بازی را بسنجید.

ممکن است شما فکر کنید هر اسباب بازی که درون قفسه‌های فروشگاه می‌بینید برای کودکتان ایمن است. اما درواقع اینطور نیست. بعنوان مثال اسباب بازی هایی که دارای قطعات ریز می‌باشند چون خطر بلعیدن دارند برای کودک مناسب نیستند یا اسباب بازی هایی که پیچ‌های شل و آزادی دارند و ممکن است به راحتی از هم باز شوند و یا اینکه رنگ اسباب بازی‌هایی که با ضربه زدن ممکن است پوسته پوسته شده و بریزد برای کودکتان ایمن نمی‌باشند.
 

  1. اسباب بازی بخرید که خلاقیت کودک را پرورش دهد.

اسباب بازی هایی که خودشان همه کار انجام می‌دهند و کودک در آن خلاقیتی ندارد برای کودکان زیاد سرگرم کننده نیستند. بعنوان مثال جای اینکه یک لگو با شکل و الگوی مشخصی برای کودک بخرید می‌توانید بلوک های اسباب بازی متعددی بخرید که کودک با قدرت خیال و خلاقیت خود بتواند شکل های گوناگون بسازد.
 

  1. اسباب بازی می بایست همه حواس کودک را تحریک کند.

اسباب بازی برای کودک بخرید که چند کار را باهم انجام دهد. اسباب بازی هایی که چراغ دارند، موزیکال هستند و بافت‌های مختلفیمانند ترکیبات پارچه، پلاستیک و فوم دارند کودک را بیش از یک اسباب بازی ساده درگیر می‌کنند. معمولا این اسباب بازی ها اهداف آموزشی خاصی را دنبال می‌کنند مثل کاهش استرس، افزایش تحرک و یا توقف برخی از رفتارهای خاص و...
 

  1. خرید اسباب بازی هایی که قدرت یادگیری را در کودک افزایش می‌دهند

اسباب بازی هایی که نور یا صدا تولید می‌کنند، سرگرم کننده هستند، اما شما می بایست اطمینان حاصل کنید که این اسباب بازی ها ذهن کودک شما را نیز تحریک کند. یادگیری کودکان در این سن بسیار سریع می‌باشد شما باید در انتخاب اسباب بازی ها این موضوع را در نظر بگیرید. اسباب بازی هایی برای کودکتان انتخاب کنید که قدرت حل مسئله یا تفکر منتقدانه در کودک طی بازی با آنها بالا می رود.
 

  1. اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که می تواند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

کودکان اسباب بازی هایی را دوست دارند که بتوانند با آنها اشکال و طرح‌هایی را بسازند، قطعات را جدا کنند، کنار بگذارند، سرهم کنند، بیرون بکشند و یا اینکه چیزی را به اسباب بازی شان اضافه کنند. اسباب بازی‌هایی را برای کودک انتخاب کنید که "باز" هستند به این معنی که کودک شما می‌تواند نمونه بازی های مختلفی را با آنها بازی کند. به عنوان مثال، بلوک‌های چوبی یا بلوک های بسته بندی پلاستیکی شیار دار می‌تواند برای ساخت یک جاده، باغ وحش، پل یا سفینه فضایی استفاده گردد. اسباب بازی هایی مانند این باعث پرورش تخیل کودک شما می‌شود و به او کمک می‌کند مهارت‌های تفکر منطقی و حل مسئله‌اش توسعه پیدا کند.
اسباب بازی های مناسب : بلوک ها، بلوک‌های متصل، بلوک‌های تو در تو ، اسباب بازی های شن و ماسه و آب بازی

  1. به دنبال اسباب بازی باشید که با کودک شما رشد می‌کند .

همه ما تجربه خرید یک اسباب بازی را داریم که کودک ما برای دو روز با آن بازی کرده و دیگر سمت آن نمی‌رود. برای جلوگیری از این وضعیت شما می‌توانید اسباب بازی هایی انتخاب کنید که در مراحل مختلف رشد کودک سرگرم کننده باشد.
اسباب بازی های مناسب : حیوانات اسباب بازی های پلاستیکی، فیگور اکشن‌ها،قطارها و کامیون‌های تخلیه (وسایل نقلیه دیگر)، پرندگان و عروسک ها

  1. اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که قدرت اکتشاف و حل مسئله را افزایش می‌دهند.

بازی به کودکان فرصت می‌دهد تا مهارت‌های جدید را بارها و بارها تمرین کنند. اسباب بازی هایی که به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های روابط فضایی (درک چگونگی هماهنگی همه چیز)، هماهنگی دست و چشم و مهارت های حرکتی (با استفاده از عضلات کوچک دست و انگشتان) افزایش یابد.
اسباب بازی های مناسب : پازل‌ها، شکل دهنده‌ها، بلوک‌ها، بلوک‌های لانه‌ای یا فنجانی، مواد هنری مانند خاک رس، رنگ، مداد رنگی یا بازی خمیر

  1. به دنبال اسباب بازی هایی باشید که قدرت تخیل فرزند شما را افزایش دهد .

در سه سالگی قدرت خیال پردازی کودک به شدت افزایش می‌یابد. کودک در این سن قادر است خود را در نقش‌های مختلف تصور کند به عنوان مثال می تواند نقش یک پادشاه را ایفا کرده و یا با یک بلوک چوبی همانند یک قطعه کیک رفتار کند.
اسباب بازی‌های وانمودی و نقش آفرینی، بازی‌های آموزشی مهارت زبان، حل مسئله در این دسته می‌تواند، مفید باشد.
لباس تور توری برای کودکان دختر، اسباب بازی های ابزار مشاغل مختلف مثل آتش نشانی، نجاری و ... ، قطار و کامیون و ابزار اسباب بازی و لوازم جانبی "زندگی واقعی" مثل لوازم آشپزخانه ، چادر بازی
همچنین می‌توانید جعبه‌ها را به خانه‌های بازی ، کشتی‌های دزدان دریایی، انبارها وتونل‌ها تبدیل کنید در واقع هرچیزی که با تخیلات کودک شما قابل انجام است.

  1. فرصتهایی برای بازی با چیزهای واقعی یا اسباب بازی هایی که به نظر واقعی هستند برای کودک محیا کنید.

کودک دوست دارد، بداند که وسایل واقعی در اطرافش مانند تلویزیون، ریموت یا یک کلید برق چگونه کار می‌کند. او همچنین برای بازی کردن با وسایلی شبیه موبایل یا هر آنچه شما دارید مشتاق است چرا که کودک دوست دارد مثل شما بزرگ بوده و توانایی‌های شما را داشته باشد. اسباب بازی‌هایی از این قبیل به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه مشکلات را در آینده حل کنند، همچنین روابط فضایی (چگونگی هماهنگی اجزاء با یکدیگر) و مهارت های حرکتی (استفاده از عضلات کوچک دست و انگشتان) را نیز می‌آموزند.
اسباب بازی های مناسب: ظروف پلاستیکی و مواد غذایی، کلیدهای اسباب بازی، تلفن‌های اسباب بازی، لباس‌های پوشاندنی، اسباب بازی آلات موسیقی، جارو برقی‌های کوچک، برس‌ها و وسایل بهداشتی اسباب بازی

  1. کودک را برای مهارت‌های خواندن و نوشتن آماده کنید.

کتاب‌ها، حروف الفبای مغناطیسی ( تخته‌ها وجورچین‌های مغناطیسی) ، اسباب بازی های  هنری مانند مارکرها، مداد رنگی و آبرنگ به کودک کمک می کنند که مهارت های نوشتاری و خواندنی را توسعه دهند. کاتالوگها یا مجلات مخصوص کودک برای او سرگرم کننده هستند. کودک با نگاه کردن و بازی با آنها به متون ، حروف و چاپهای مختلف  اشنا می‌شود.

  1. به دنبال اسباب بازی هایی باشید که فرزند شما را فعال می‌کند.

کودکان انواع ترفندهای فیزیکی را انجام می‌دهند، زیرا آنها بدن‌هایشان را قوی دانسته و با اعتماد به نفس زیادی با مسایل برخورد می‌کنند. شما می‌بایست این کار کودکان را تحسین کنید. برای کودک‌تان به دنبال اسباب بازی هایی بروید که مهارت‌های جسمی او را تقویت کند .
اسباب بازی های مناسب :توپ‌هایی در اشکال و اندازه‌های مختلف، سه چرخه یا اسکوترهای سه چرخ (با وسایل حفاظتی مناسب)، بولینگ پلاستیکی، حلقه بسکتبال کودک، اسباب بازی‌های کشیدنی (به عنوان مثال، اسباب بازی هایی که کودک شما می‌تواند روی یک رشته آن را بکشد)، واگن‌های بازی برای پر کردن و کشیدن، اسباب بازی ابزار باغبانی برای حفاری و غلتک کردن، جعبه‌هایی برای ساخت تونل‌ها و خزیدن از میان آنها....

..
نظرات


لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید