خرید های قبل از تولد

خرید های قبل از تولد

  • دسته بندی :لباس کودک
  • مدت زمان مطالعه :

خرید های قبل از تولد

 
 
 

 
اگر شما نیز در انتظار تولد فرزندتان هستید و به زودی عضو جدیدی به خانواده تان اضافه میشود این مقاله را تا انتها بخوانید تا از لیست خرید های قبل از تولد کودک آگاه شوید برای ورود یک نوزاد به زندگی تان باید خودتان را از هر نظر آماده کنید زیرا عضو جدید خانه تان به مراقبت های زیادی تا بزرگ شدنش نیاز دارد در یک سال اول بعد از تولد نوزاد تنها نیاز او سلامتی و رشد است اما اگر خرید های قبل از تولد موارد زیر را فراهم نکنید این کار بسیار مشکل تر خواهد شد پس سعی کنید خرید های قبل از تولد که ممکن است نیاز داشته باشید را یادداشت کرده و تهیه کنید تا بعد از تولد آن دچار سردرگمی نشوید البته  لیستی که در آن خرید های قبل از تولد ارائه شده است تماما ضروری نیست و می توانید بر حسب بودجه تان موارد غیر ضروری را حذف کنید.
این موارد با توجه به انواع نیاز های نوزاد همچون پوشاک، تغذیه، حمام و مکان نگهداری او در خرید های قبل از تولد دسته بندی شده اند و در هر قسمت موارد مورد نیاز گفته شده است برای هر مورد توضیح مختصری آورده شده تا به شما کاربرد و مزایای استفاده از هر وسیله در خرید های قبل از تولد
را یادآور شود.
چیدمان اتاق
در ابتدا باید اتاقی را برای قرار دادن خرید های قبل از تولد، وسایلی همچون تخت خواب کمد لباس و اسباب بازی های کودک در نظر بگیرید هر اتاقی برای هر رده سنی به وسایلی نیاز خواهد داشت اتاق برای کودک شما دنیای کوچک اوست با دکوراسیون و رنگ آمیزی درست آن اتاق را برای فرزندتان به یک جای امن و جذاب تبدیل کنید هر چند که فرزند شما بسیار کوچک است اما رفته رفته او بزرگ خواهد شد و اتاق او محل بازی او خواهد بود.

وسایل مورد نیازی که در خرید های قبل از تولد برای چیدمان اتاق کودک لازم می باشد شامل موارد زیر است برای طرح کمد و تخت و... از مواردی استفاده کنید که در سنین بالاتر کودک نیز قابل استفاده باشد.
کمد لباس:
 یکی از وسایل مورد نیاز در اتاق کودک کمد لباس و جز خرید های قبل از تولد است که به اتاق نظم خاصی می بخشد در کمد می توانید البسه کودک را به صورت آویزان یا در کشو قرار دهید. معمولا کمد های لباس دارای طبقات دیگری برای قرار دادن وسایلی همچون کفش، لوازم بهداشتی، پوشک و وسایل بازی کودک هستند.در غیر اینصورت سعی کنید به دنبال کمدی با این خصوصیات در خرید های قبل از تولد باشید دوام بالا و فضای زیاد کمد بسیار مهم است مخصوصا اگر کمد تا سنین بالاتر کودک مورد استفاده قرار بگیرد برای انتخاب طرح آن را با سرویس خواب اتاق ست کنید. کمدهای مدرن را به کمد های فانتزی در خرید های قبل از تولد ترجیح دهید تا نیاز نباشد با رشد کودک به فکر تغییر کمد اتاق فرزندتان باشید.
تخت خواب:تنها زیبا بودن تخت خواب در خرید های قبل از تولد مدنظر ما نباید باشد در خرید تخت به مواردی همچون رنگ، کیفیت، ارتفاع تخت از سطح زمین، عدم وجود لبه های تیز در آن و عدم بروز حساسیت بدن نوزاد به مصالح آن توجه کنید. در صورتی که تخت دارای نرده است باید فاصله بین نرده ها بیشتر از 6 سانتی متر نباشد.

تشک تخت:در انتخاب بهترین تشک در  خرید های قبل از تولد به کیفیت و میزان راحتی نوزاد در آن توجه کنید هر چه قدر تراکم تشک بیشتر باشد مرغوب تر است و کمترین آسیب را به ستون فقرات وارد می کند. نوزاد شما در ماه های اول مدت زمان زیادی بر روی تشک خواهد بود پس باید در خرید های قبل از تولد به آن دقت زیادی کنید.
گهواره:گهواره از دیرباز برای نوزادان در خرید های قبل از تولد وجود داشته است که قابلیت حرکت آن تاثیر زیادی بر خواب کودک خواهد گذاشت گهواره در دو نوع الکترونیکی و معمولی وجود دارد که در نوع الکترونیکی می توان تکان های آن را کنترل کرد.
چراغ خواب:چراغ خواب نیز یکی از وسایلی است که در خرید های قبل از تولد می توانید رنگ و طرح آن را با سرویس خوابتان ست کنید و این را در نظر داشته باشید که برای اتاق خواب کودک می توانید از طرح های فانتزی آن استفاده کنید.
توری تخت:اگر می خواهید جلوه خوبی به اتاق خواب کودک تان بدهید می توانید با توری تخت آن را تزیین نمایید.
یک تشک لحاف دار: تشک مسئله بسیار مهمی در خرید های قبل از تولد است زیرا بعد از تولد نوزاد 80 درصد ماه های اول زندگیش را بر روی آن قرار دارد تشک های لبه دار و لحاف دار انتخاب مناسبی برای محل خوابیدن نوزاد تان هستند.
صندلی گهواره ای:در هنگام شیر دادن به نوزاد این وسیله کمک تان خواهد کرد جای پا در زیر آن این امکان را برایتان فراهم خواهد کرد.
پتو و لحاف:این موارد در خرید های قبل از تولد کودک تان باید لحاظ شود.
لوستر:برای روشنایی اتاق کودک در شب لوستر یکی از وسایل مورد نیاز است.
سیستم پیجر اتاق کودک: در خرید های قبل از تولد سیستم پیجر اتاق کودک در مواردی که بیرون از اتاق کودک هستید این امکان را به شما خواهد داد تا به وسیله آن فرزندتان را چک کنید تا در صورت بیدار شدن یا قرار گیری در وضعیت بد متوجه این موضوع شوید. آپشن های  مثل سیستم صوتی، مانیتور ویدئویی و مانیتور صوتی بر روی آن وجود دارد و سیستم در صورت عدم تشخیص تنفس نوزاد به وسیله حسگر هشدار خواهد داد.
آغوشی مادر:در مواردی که مادر نمی تواند در اتاق کودک حضور داشته باشد و از طرفی امکان تنها گذاشتن نوزاد نیز وجود ندارد کاربرد خود را نشان خواهد داد.
زیر انداز تعویض نوزاد:این مورد را در خرید های قبل از تولد حتما لحاظ کنید زیرا شما به دفعات زیادی نوزاد تان را تعویض خواهید کرد و به زیر اندازی برای این کار نیاز دارید.
فرش اتاق نوزاد:یکی از وسایل لازم برای چیدمان اتاق فرش است که طرح های زیبایی از آن وجود دارد.
ساک لوازم کودک:یکی از ویژگی هایی که ساک کودک باید داشته باشد سبک بودن آن است و داشتن چند جیب تا بتوانید وسایل مورد نیازتان را سریعا پیدا کنید به این نکته توجه کنید که در خرید های قبل از تولد  این کیف علاوه بر اینکه کیف وسایل کودک است کیف شما نیز هست و شما باید وسایلی همچون کیف پول و تلفن همراه تان را در آن قرار دهید پس باید فضای زیادی برای این وسایل در آن وجود داشته باشد.
در درون کیف همواره موارد مورد نیاز خود را قرار دهید تا به هنگام بیرون رفتن از منزل نیاز ب زمانی برای این کار نداشته باشید:
حدود 6 عدد پوشک-دستمال مرطوب-کرم ضد سوزش-زیر انداز تعویض پوشک-کیسه های پلاستیکی-لباس-پتو مسافرتی-شیرخشک و شیشه شیر-پستانک-دارو تسکین دهنده و هرچیزی که ممکن است نیازتان شود.

تب سنج ( دما سنج ):هرگاه دما و حرارت بدن نوزاد تان به بیشتر از 37 درجه سانتی گراد رسید باید به دنبال راهی برای پایین آوردن آن باشید این وسیله دمای بدن نوزاد تان را اندازه خواهد گرفت تب سنج از نوع دیجیتالی را انتخاب کنید زیرا نوع جیوه ای آن برای نوزاد تان خطرناک است.
پشه بند نوزاد:این وسیله به خصوص در تابستان و در خرید های قبل از تولد ضروری خواهد بود تا فرزندتان خواب راحتی داشته باشد و در حین خواب بیدار نشود.که در دو نوع تشک دار و بدون تشک در بازار وجود دارند.
وسایل حمل نوزاد:در مواردی که به بیرون از منزل تان خواهید رفت به وسایلی چون کالسکه، کریر یا صندلی ماشین نیاز پیدا می کنید.
اسباب بازی نوزاد:نوزاد تان تا شش ماه نمی تواند با اسباب بازی بازی کند او تنها به شما نگاه می کند و به شما گوش می‌دهند. اما رفته رفته رشد می کند و اسباب بازی ها بخشی از زندگی او می شوند و زمانی را به بازی با آنها اختصاص می دهد و آن را در خرید های قبل از تولد مدنظر داشته باشید.
عروسک های پولیشی:یکی از اسباب بازی هایی که کودک دختر به میزان زیادی با آن ارتباط خواهد گرفت عروسک ها هستند. که به هنگام بزرگ شدن نوزاد تان به سرگرم کردن او کمک زیادی خواهد کرد.
جغجغه مچ بند جغجغه ای نوزاد:صدای این وسیله با تکان دادن آنها گریه کودک شما را بند خواهد آورد و نوزاد به صدای آنها واکنش خوبی نشان خواهد داد.
عروسک های سوتی:با فشار دادن این نوع از عروسک های صداهای جالبی شنیده می شود که توجه کودک را به خود جلب خواهد کرد.
آویز صدادار برای تخت:آویز را در ارتفاع مناسبی از تخت کودک( نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ) قرار دهید.تا بتواند به راحتی آن ها را ببیند و دست او به آنها نرسد.
پوشاک مورد نیاز
موارد گفته شده وسایل مورد نیاز در چیدمان اتاق کودک بود اما در این قسمت پوشاک مورد نیاز کودک را بیان می کنیم:

  • در ابتدا در خرید های قبل از تولد به جنس فرزندتان از نظر اینکه دختر است یا پسر باید توجه کنید و طبق آن رنگ و نوع لباس را انتخاب کنید.
  • نکته ی دیگر این است که کودک شما سریعا رشد خواهد کرد پس بهتر است لباس ها را کمی بزرگتر از سایز نوزاد انتخاب کنید.
  • جنس لباس کودک باید کمترین حساسیت را برای او ایجاد کند توصیه ما استفاده از جنس های کتان و پنبه است.
  • رنگ مورد استفاده در خرید های قبل از تولد و لباس کودک بهتر است روشن باشد زیرا همه ی ما با افزایش سن محدودیتی در رنگ لباس هایمان به وجود خواهد آمد و مجبور به استفاده از رنگ های تیره تر هستیم؛ در انتخاب رنگ لباس برای پسرها رنگ های بنفش، آبی و خاکستری مناسب تر است؛ اما در دختر ها صورتی، قرمز و نارنجی. بعضی رنگ ها هم برای هر دو جنس مناسب هستند اما این تفکیک رنگ ها دلیل نمی شود که از رنگ های دخترونه در لباس های پسرونه استفاده نشود.
سرهمی:انواع این لباس بر اساس فصل به دو دسته زمستانی و تابستانی تقسیم می شود از این لباس هم با جوراب هم بدون جوراب وجود دارد این لباس به دلیل اینکه به راحتی برای نوزاد پوشیده خواهد شد از جذابیت خاصی برخوردار است.
پاپوش یا کفش مخصوص نوزاد:کفش، نرمی کمتری نسبت به پاپوش دارد و پای نوزاد ممکن است در آن اذیت شود در نتیجه برخی از والدین پاپوش و جوراب را برای پوشاندن پای نوزاد انتخاب می کنند. خرید کفش را می توانید از بعد از راه رفتن نوزاد شروع کنید.
قنداق:قنداق در خرید های قبل از تولد یکی از لباس های ضروری نوزادان در گذشته بوده است این کار به گرم ماندن و افزایش آرامش نوزاد کمک شایانی می کند پیچاندن کودک در قنداق به صورت سفت و محکم به مفاصل او آسیب خواهد زد.
خشک کن نوزاد:این لباس درست هنگامی که به دلیل تعویض پوشک، نوزاد را شستشو می دهید به کارتان می آید تا بدن او را خشک کنید اما ویژگی این پارچه ها این است که هیچ حساسیتی بر پوست نوزاد ایجاد نمی کند و به دلیل کیفیت بالا، مدت زمان زیادتری نسبت به پارچه های دیگر دوام خواهند داشت. ویژگی دیگر، قدرت جذب بالای آنهاست ابعاد این پارچه 75 × 100 سانتی متر است.
زیردکمه دار:به هنگام تعویض پوشک نوزاد، این لباس ها کار را برایتان آسان تر می کنند کافی است دکمه آنها را باز کرده و لباس بالا بزنید و به راحتی پوشک نوزاد را تعویض کنید و دوباره آن را ببندید.
پیش بند مخصوص غذا خوری:این لباس را حتی در ساک، همراه خود داشته باشید این لباس کمک زیادی به تمیز ماندن لباس های کودک می کند از انواع آن میتوان به مدل ساده، آستین دار، یکبار مصرف، لبه دار(جیب دار)، شیرخوری، آروغ گیر و ... اشاره کرد.
شورت آموزشی:این لباس در  خرید های قبل از تولد به هنگام یادگیری کودک برای اطلاع دادن دستشویی اش مورد استفاده قرار می گیرد با این شورت به او نشان خواهید داد که دیگر پوشک نمی شود این شورت سبب می شود که دستشویی کودک به زمین نریزد و فقط خود شورت کثیف شود.
  • کلاه بندی و استرچ
  • یقه گرد
  • دستکش
  • روسری
  • شلوار
  • ناف بند
 
وسایل تغذیه
این موارد را قبل از تولد فرزندتان و در خرید های قبل از تولد تهیه کنید زیرا به هنگام تغذیه کودک به آنها نیاز پیدا خواهید کرد:
بالشت شیر دهی مادر:این بالشت  شکل برای همه بچه هایی که با شیر مادر یا حتی با شیر خشک تغذیه می کنند مناسب است که مزایای آن جلوگیری از رفلاکس نوزاد و درست شیر خوردن از پستان است که نوزاد به هنگام قرار گیری بر روی آن راحت تر خواهد بود.
استریل و گرم کننده:از این وسیله برای گرم کردن شیر نوزاد استفاده می شود.
شیشه شیر تلقی یا پیرکس:انواع شیشه شیر از نظر جنس، شیشه شیرهای تلقی و پیرکسی است که در خرید های قبل از تولد شیشه شیر از نوع پیرکسی بهتر از نوع تلقی است. شیشه شیرهای تلقی یا پلاستیکی بسیار خطرناک بوده زیرا در صورتی که نوزاد شیرداغ را در آن مصرف کند ممکن است در آینده دچار سرطان شود.
شیردوش یا پمپ سینه:در مواردی که مادر نمی تواند در منزل حضور داشته باشد و مجبور است که فرزند خود را در مهدکودک یا در کنار اقوام خود بگذارد میتواند توسط این دستگاه شیر خود را بدوشد به پرستار کودک دهد شیردوش ها هنگامی که سینه مادر بیش از حد پر می شود و کودک خواب یا سیر است می توانند کمک کننده باشد. تا نوزاد وقتی آماده خوردن شیر است آن را مصرف کند.
سرشیشه:پزشکان توصیه می کنند که بهتر است از سرشیشه های ارتودنسی در خرید های قبل از تولد  برای سلامت دندانهای کودک استفاده شود جنس سر شیشه ها بهتر است از سیلیکون باشد زیرا بادوام تر از پستانک های لاتکس هستند و طعم و مزه ای ندارند. سرشیشه را با محافظ آن و به صورت دسته دار بگیرید.
نیپلت:در صورتی که سینه مادر کوچک باشد یا سر آن به داخل فرو رفته باشد نوزاد به هنگام گرسنگی نمی تواند شیر مادر را بمکد و به همین دلیل شروع به گریه می کند مادر نیز از گریه نوزاد ناراحت شده و علاوه بر این درد گرفتگی در ناحیه سینه به دلیل تخلیه نشدن شیر اتفاق خواهد افتاد راه حل این مشکل نیپلت یا رابط بین سینه و دهان نوزاد است. که به مرور سبب از بین رفتن این فرورفتگی در سینه مادر خواهد شد.
برس شیشه و سرشیشه شور:از آنجایی که باید حتما شیشه شیر نوزاد استریلیزه شود به برس شیشه در خرید های قبل از تولد نیاز خواهید داشت که بتوانید تمام قسمت های شیشه شیر نوزاد را بشویید.
لیوان آبمیوه خوری و یادگیری:از 4 تا 6 ماهگی به بعد، نوزاد باید شیشه شیر را کنار گذاشته و با لیوان شروع به مصرف شیر کند در نتیجه لیوان های آموزشی با داشتن دستگیره در دو طرفشان به او در این مورد کمک خواهند کرد.
زنجیر و بند پستانک:این مورد زمانی کاربردی است که نوزاد شما پستانک را پس می زند که باعث می شود بر روی زمین افتاده و کثیف شود یا در مواردی که بیرون از منزل هستید سبب گم شدن پستانک شود در این صورت استفاده از زنجیر و بند پستانک از این موضوع جلوگیری می کند.
دندانگیر:نوزادان از حدود 4 تا 6 ماهگی شروع به درآوردن اولین دندان های شیری خود می کنند که این امر بسیار دردناک برای آنها خواهد بود به دلیل همین موضوع به دنبال فشار دادن چیزی بر روی لثه های خود هستند در این جاست که وجود یک دندانگیر در منزلتان لازمتان خواهد شد انواع آن به دو نوع ژله ای و چوبی تقسیم می شود که نوع چوبی آن برای سلامت نوزاد تان مناسب تر است. . با دکتر خود درباره استفاده از دندان گیر مشورت کنید چون بعضی از آنها حاوی بنزوکائین هستند. بنزوکائین ها می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود و نباید در کودکان زیر ۲ سال استفاده شود.
دارو:داروهایی را برای نوزاد از قبل و در خرید های قبل از تولد او تهیه کنید تا در صورت ایجاد تب یا درد در نوزاد سریعا درمان را شروع کنید مواردی که در درمان این مسائل تاثیر گذارند شامل موارد زیر هستند:
دستگاه بخور سرد، پدیالیت یا ریسایلت، بانداژ های کوچک، هیدروژن پروکسید یا گاز پانسمان برای تمیز کردن زخم ها
فنجان اندازه گیری: این ظرف در مواردی که فرزند شما به جای شیر مادر از شیر خشک استفاده می کند ضروری است.
  • قطره چکان
  • پستانک ارتودنسی
  • قاشق و چنگال
  • شیشه شیر
  • سر لاک خوری
 
 
 
 
وسایل حمام
این موارد را نیز در خرید های قبل از تولد خریداری کنید تا در حمام کردن کودک مشکلی نداشته باشید:
  • وان حمام
  • حوله حمام
  • لیف حمام
  • شامپوی بدون سوزش چشم
  • شامپو بدن
  • لوسیون نوزاد
  • صابون بچه
  • ناخن گیر با سر گرد
  • تخلیه کننده بینی
  • پودر بچه
  • پودر شوینده لباس
  • روغن و ژل ماساژ
  • صابون مایع و قالبی
  • کرم سوختگی
  • دستمال مرطوب و تمیزکننده
  • اسفنج شستشو
  • شانه و برس نوزاد
  • گوش پاک کن مخصوص نوزاد
  • مسواک و خمیردندان نوزاد
  • عروسک های بازی وان حمام

وسایل تعویض پوشک
 به هنگام تعویض پوشک بچه به این موارد نیاز پیدا خواهید کرد:
  • پوشک: سعی کنید قبل از به دنیا آمدن فرزندتان و ورود او به خانه تعدادی پوشک از قبل خریداری کنید زیرا این یکی از وسایل ضروری برای کودک شماست.
  • دستمال مرطوب ( بدون الکل ): برای تمیز کردن فرزندتان نیاز به این مورد خواهید داشت.
  • کرم یا روغن ضد سوزش: پوشک ها با تمام فایده شان ممکن است بدن نوزاد را بسوزانند از کرم برای رفع آن استفاده کنید. بعد از ختنه نیز از روغن هایی در آن محل استفاده کنید تا فرزندتان اذیت نشود.
  • زیرانداز تعویض پوشک : هر بار که شما پوشک کودک تان را تعویض می کنید به این وسیله نیاز پیدا خواهید کرد.
  • پوشاک نوزاد: در مواردی که لباس کودک کثیف شده است لباس دیگری را باید بر تن او کنید.
در این مقاله لیستی از وسایل مورد نیاز نوزاد در خرید های قبل از تولد و ماه های اول زندگی اش را بیان کردیم اما همه وسایل گفته شده ضروری نیستند پس لازم نیست خودتان را به خرج بیندازید و وسایلی را بخرید که بدون آنها نیز می توانید سر کنید یا همه ی آن را باهم بخرید برای مثال
نوزاد تا مدت زمان زیادی توانایی بازی با عروسک یا ماشین و اسباب بازی های دیگر را ندارد
اگر قرار است نوزاد تان را بر روی تخت خود بخوابانید پس نیازی به خرید تخت و طراحی اتاق نمی باشد
در ماه های اول تولد نگران ایمن بودن خانه تان نباشید.
خلاصه
قبل از آمدن نوزاد به خانه تان باید خود را از هر نظر آماده کنید زیرا او به مراقبت های زیادی نیاز دارد شما برای حمام کردن و تغذیه و چیدن اتاق او به وسایلی نیاز پیدا خواهید کرد و باید در خرید های قبل از تولد آنها را تهیه کنید.
..
نظرات


لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید