سیلیکون و تاثیر آن در سلامتی و رشد نوزادان و کودکان

سیلیکون و تاثیر آن در سلامتی و رشد نوزادان و کودکان

  • دسته بندی :تغذیه کودک
  • مدت زمان مطالعه :

سیلیکون و تاثیر آن در سلامتی و رشد نوزادان و کودکان


سیلیکون، نقش مهمی در رشد و تقویت استخوانها، پوست، مو و ناخن کودک بازی می‌کند. از آنجا که یکی از دغدغه‌های دلبند رفع نگرانی مادران برای رشد کودک می‌باشد، دلبند در این زمینه تلاش نموده تا محصولاتی را معرفی و عرضه نماید که برای رشد نوزادان و کودکان مفید و موثر می باشد. به همین منظور با ارائه‌ی محصولات حاوی سیلیکون که برای بدن و رشد کودک مفید هستند تلاش نموده گامی در جهت رفع این نگرانی مادران بردارد. از جمله‌ی این محصولات سیلیکونی که در سایت دلبند موجود می باشند، می‌توان به مواردی مانند قاشق سیلیکونی سرکج و جامدادی سیلیکونی اشاره کرد. این محصولات از مواد درجه‌ی یک و فاقد pba (مواد مضر برای بدن کودک) و حاوی سیلیکون انتخاب و تهیه شده و تلاش می‌شود تا با قیمت مناسب در اختیار مادران قرار بگیرد.
حال، ممکن است برای مادران عزیز و همراهان فهیم دلبند این سوالات پیش بیاید که سیلیکون چیست، چه خواصی دارد، موارد کاربرد سیلیکون چیست و در چه مواد غذایی و طبیعی یافت می‌شود. و اما مهمترین سوالی که بدون شک ذهن این عزیزان را به خود مشغول خواهد کرد این است که سیلیکون در سلامتی و رشد نوزادان و کودکان چه تاثیری دارد؟
مقاله‌ی حاضر در پی آن است که به بیانی ساده و قابل فهم و بسیار خلاصه به این سوالات پاسخ دهد و در این زمینه گامی در جهت رفع نگرانی مادران عزیز بردارد.
سیلیکون چیست:
سیلیکون، یک ماده‌ی معدنی است که به فراوانی در طبیعت و مواد غذایی یافت می‌شود. بعبارتی، سلیکون بعد از اکسیژن، دومین عنصر از نظر فراوانی و در دسترس بودن در پوسته‌ی زمین می باشد. این عنصر، یکی از مهم ترین عناصری است که در فناوری نانو و نیمه رساناها کاربرد دارد. بدون شک، این ماده به همان شکلی که در طبیعت وجود دارد، نمی‎تواند در بدن انسان موجود باشد. بلکه به صورت مشتقات آن یعنی اسید سیلیسیک یا silanate می‌باشد. در ابتدا، این ماده اهمیت چندانی نداشت اما با گذشت زمان و کشف خواص غذایی و دارویی و نقش حیاتی آن در سلامتی بدن به فراوانی بکار گرفته شد.
خواص سیلیکون برای سلامت بدن:
سیلیکون، یک ماده‌ی حیاتی و مورد نیاز برای بدن انسان می‌باشد و مزیتهای زیادی برای سلامتی دارد. بگونه‌ای که بدن برای داشتن پوست درخشان، مفاصل قوی و انعطاف پذیر و استخوان‌های محکم به آن نیاز ضروری دارد. این ماده نقش مهمی در رژیم غذایی افراد بازی می کند. دلیل اهمیت و حضور سیلیکون در رژیم غذایی، افزایش خواص ویتامین D، گلوکزامین و کلسیم در بدن انسان می باشد.
سیلیکون، بعنوان یک زیبا کننده ی طبیعی شناخته شده است. این ماده، بافت‌های همبند و استخوان‌ها را تقویت می کند و در فرایند مواظبت از ناخن‌ها، مو و پوست بسیار مفید می باشد. این ماده، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بیماری هایی مانند: آرتروز، بی‌خوابی، اختلالات پوستی و بیماری ریوی سل بازی می‌کند.
این موارد درباره‌ی کودکان و نوزادان اهمیت صد چندانی می‌یابد.‌

  1. سیلیکون از تغییر شکل استخوان‌ها جلوگیری می کند.

مطالعات انجام شده بیانگر این نکته است که سیلیکون دارای نقش بسیار مهمی در کمک به کلسیم برای رشد مفاصل و استخوان‌ها و نگهداری آنها می‌باشد. به بیان دیگر، سیلیکون بعنوان مکمل کلسیم عمل می‌کند. کلاژن به بخش پروتئینی استخوان گفته می‌شود. با افزایش مقدار کلاژن، سیلیکون باعث انعطاف پذیری استخوان می‌شود. این ماده‌ی حیات بخش باعث افزایش سرعت بهبودی دررفتگی و شکستگیهای گوناگون در‌ استخوانها می‌شود.

  1. سیلیکون به قوی و محکم شدن استخوان‌ها کمک می‌کند.

بدن انسان برای نگهداری سیستم اسکلتی به عنصر سیلیکون نیاز بسیار ضروری دارد. این ماده، طی فریندهایی، رسوب مواد معدنی مختلف مثل کلسیم را در بافت‌های استخوانی افزایش می‌دهد.

  1. سیلیکون پوست را زیبا و جوان نگه میدارد.

سیلیکون مانع از شل شدن پوست می‌شود و درخشندگی طبیعی پوست را حفظ می‌کند. این ماده، باعث روشن تر شدن رنگ چشم شده و از بروز بیماری‌های مختلف پوستی جلوگیری می‌کند.

  1. سیلیکون، از شکستن ناخن‌ها جلوگیری می‌کند.

بدون شک، نمی‌توان نقش بسیار مهم سیلیکون در نگهداری ناخن را انکار کرد. این ماده ‌ی معدنی باعث بهبود کیفیت ناخن‌ها شده و از شکستن آن‌ها جلوگیری می‎کند. تامین مقدار سیلیکون مورد نیاز برای بدن، باعث به وجود آمدن ناخن‌های جذاب و قوی می‌شود.

  1. سیلیکون باعث بازیابی مخاط می‌شود.

سیلیکون، مخاط را از دستگاه تنفسی بازیابی می‎کند. این امر، به ویژه هنگامی که بدن انسان دچار بی آبی شده اهمیت فوق‌العاده ای می‌یابد.

  1. سیلیکون از مسمومیت با آلومینیوم جلوگیری می‌کند.

یافته‌های پژوهشگران بیانگر این موضوع مهم است که تجمع مقادیر بالای آلومینیوم در بدن باعث مسمومیت و بروز ضایعات مغزی مانند آلزایمر می‌شود. سیلیکون، به نحو شگفت انگیزی از جذب بیش از حد آلومینیوم در سیستم گوارشی انسان جلوگیری می‌کند. این پدیده ی شگفت، باعث می‌شود که آلومینیوم به مقدار خیلی کم جذب بدن شده و نشانه‌های حاصل از مسمومیت با آلومینیوم کاهش یابد.

  1. سیلیکون به تسریع فرآیند درمان کمک میکند.

سیلیکون، نقش بسیار مهمی در حفاظت از بدن در برابر بیماری‌های گوناگون مانند سل، بیماری‌های مربوط به غشای مخاطی، آرتروز، بی‌خوابی، اختلالات پوستی دارد. سیلیکون، سرعت درمان شکستگی‌ استخوانها را هم افزایش می‌دهد.
حال سوالی که اغلب پیش می‌آید این است که سیلیکون در چه مواد غذایی یافت می‌شود.
منابع مهم غذایی حاوی سیلیکون:
مهم ترین منابع غذایی دارنده ی سیلیکون عبارتند از: سیب، غلات، حبوبات، کلم خام، بادام زمینی، هویج، پیاز، خیار، کدو تنبل، ماهی، غلات کامل، جو دوسر، بادام و پرتقال است. سیلیکون همچنین به مقدار زیادی در آبهای سخت وجود دارد.
در پایان، سوال مهم و اساسی که به ذهن خطور می‌کند این است که اگر بدن انسان بویژه نوزادان و کودکان که در حال رشد مداوم است، دچار کمبود سیلیکون شود چه اتفاقی می افتد و چگونه متوجه این کمبود شویم؟
نشانه‌های کمبود سیلیکون در بدن:
نشانه‌های کمبود سیلیکون در بدن انسان، به وضوح قابل تشخیص می باشد و به طور نزدیکی با بافت‌های همبند ارتباط دارد. کمبود سیلیکون باعث توسعه ضعیف استخوان‌ها، نازک شدن موها، شکستن ناخن‌ها، تشکیل چین و چروک و پیری کلی پوست می‌شود.

..
نظرات


لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید